« Tagasi

Ida-Virumaa on jõudnud Top of mind turismisihtkohaks Eestis

Ida-Viru turismiklaster Foto: Matti Kämärä

Ida-Viru Ettevõtluskeskus SA pressiteade 09.10.23

Ida-Viru on tõusnud eestimaalaste nn.top of mind turismisihtkohaks ehk 3-e põhilemmiku hulka. Seda näitab 2023.a. 8 kuu statistika. 1. koht Harjumaa koos Tallinnaga, 2. koht Pärnumaa, 3. koht Ida-Virumaa.

Värske 8 kuu statistika näitab, et Ida-Viru maakond on eestlaste seas populaarsuselt 3-s piirkond  Eestis. Siseturiste majutus 2023.a. 8 kuuga 125 tuhat ja nad ööbisid maakonnas 228 tuhat ööd. Välisturistidega koos jääb maakond 4. kohale, suurim välisturg Venemaa on lõppenud. Populaarsuse tõus eestlaste hulgas on Ida-Virumaale väga oluline saavutus. Tegu on pikaaegse süsteemse töö tulemusega, mis on nüüd aidanud tasandada välisturu kahanemist ja motiveerib kohalikku turismisektorit turismi edasi arendama.

Ida-Virumaa on Eesti mõistes suur maakond - rahvaarvult 3. koht. Majutatud sise- ja välisturiste oli turismi tippaastal 2019 ligi 270 tuh, nad ööbisid maakonnas ligi 480 tuhat ööd. Turismisektoris tegutseb 200 ettevõtet, millest 6 on spaahotellid. Maakond on rikas rahvusvaheliselt atraktiivsete vaatamisväärsuste poolest, mida luuakse Euroopa Liidu ja Eesti riigi toel järjest juurde. Sel suvel näiteks avati renoveeritud Narva Raekoda koos virtuaalse Vana Narva ekspositsiooniga ning igaüks saab nüüd virtuaalselt külastada Teises maailmasõjas maatasa pommitatud müütlist barokset Narvat. Aasta lõpus avatakse Aidu Veemaa külastuskeskus.

Piirkonna tuntus on pidevalt tõusnud, seda ühelt poolt ettevõtete ja teisalt kohalike omavalitsuste poolt loodud uute teenuste ja atraktsioonide toel. Nt. seiklusteenused tehismaastikel või Alutaguse rahvuspargis, uued saunad ja elamusteenused spaades, Narva muuseumi uue ekspositsiooni avamine, regulaarsed ekskursioonid Kreenholmis või skulptuuripark Saka mõisas, kaunid linnapromenaadid Sillamäel jpm. Lisandunud on suuri üritusi, näiteks 2023.a. Roheliste rattaretk tõi mitu tuhat aktiivset inimest Narva ümbrusesse. Aasta aastalt aremevad Kreenholmis Narva Ooperipäevad, Jõhvi Balletifestival, Seiklusfest, Peipsi toidutänav ja mitmed teised üritused. Kogu seda väärtust viib aga külastajateni süsteemselt ligi 50- liikmeline Ida-Viru turismiklaster, mis aastast 2010 toimib piirkonna heade uudiste levitaja ning turismisektori arengu eestvedajana.

Turismiklaster on eksperte kaasates suutnud tööle panna nii turunduse- kui tootearendusmootori, milleks on Parim Uus Seiklus konkurss, mis alates 2017.aastast on piirkonnale juurde andnud juba üle 60 uue seikluse. 2023.a. seiklused kuulutatakse välja 30.11.23. Turunduses on loodud bränd mis põhineb selgel eristuvusel- Ida-Virumaa on Eesti kõige seikluslikum maakond ehk Seiklusmaa, kus on seiklusi nii maa all, -peal ning nii vees kui ka puu latvades. Turundusmootor seisneb ka ühistes seikluskampaaniates ning näiteks november on juba 6. korda Maitseseikluse kuu. Selline ühistootearendus ja -turundus on Eestis ainulaadne ning võimalik tänu eriti aktiivsetele, loovatele ja missioonitundelistele ettevõtetele ja omavalitsustele. Seda initsiatiivi on otsustanud toetada ka Eesti riik ning Euroopa Liit.

Klastri pikaaegne strateegiline konsultant Anu-Mall Naarits Visionest Instituudist kommenteerib Ida-Viru sihtkoha tõusmist eestlastele top of mind turismisihtkohaks: „Palju õnne! Brändi loomine võtabki ca 10 aastat aega ja Seiklusmaa hakkabki sinna tähiseni jõudma. Hea, et teil on olnud jaksu ja järjepidevust. Brändi tuntus ja Top of mind on väga olulised ja nende loomine võtabki aastaid. Lisaks ajale on oluline ka raha - brändi tuleb investeerida järjepidevalt, et üllatada, olla nähtav, kutsuda külla ja seda korduvalt, kuni tekib lojaalsus ja harjumus, et aastas korra või kaks plaanitaks seiklusi Ida-Virus.

Maja ehitamine võtab tihti sama palju raha, kui tuntuse loomine. Maja - muuseum, atraktsioon või muu selline - toob suure hulga uudistajaid esimesel aastal, aga sageli selle uudsuse võlu kaob paari-kolme aastaga ja külastajate arv langeb.

Brändi tuntus aga aastatega kinnistub ja selle väärtus kasvab. Olla kolmas sihtkoht Eestis puhkajate teadvuses, on suurepärane kapital, mis on pikaajalise töö vili."

Kadri Jalonen, Ida-Viru turismiklastri koordinaator: „Ida-Virul on turismis väga suur eesmärk - jõuda Tallinna järel nr. 2.turismisihtkohaks Eestis. See, et oleme eestlaste südamed võitnud, annab märku, et Ida-Virumaa saab olla äge ja suure potentsiaaliga ka välisturistidele. Teekond 2010. aastast tänaseni on olnud Ida-Viru turismisektori eestvedajatele justkui omaette arenguseiklus - väljakutsete, õppimise, üksteise toetamise ning nn. ühisaju kujunemise lugu. Siinsed turismitegijad on erilised - väga avatud, kirglikud, loovad ja koostöövõimelised."

Ida-Viru turismiklaster koondab piirkonna turismisektori aktiivseid ja missioonitundelisi teenusepakkujad ja sinna kuuluvad kõik maakonna omavalitsused. Klastri algatasid Ida-Viru ettevõtted ja omavalitsused, et tuua pilti Ida-Virumaa erakordsus positiivses võtmes ja klaster tegutseb aastast 2010 ehk juba 13 aastat. Klastrit koordineerib Ida-Viru Ettevõtluskeskus (maakondlik arenduskeskus). Klaster on avatud võrgustik, millega on liituma oodatud kõik huvilised.

 

Lisainfo: Ida-Viru turismikoordinaator Kadri Jalonen kadri.jalonen@ivek.ee 5174236

Ida-Viru Ettevõtluskeskus SA