Ida-Virumaal esinevad petturid üha sagedamini pangatöötajana või politseinikuna
Praegu levivates petuskeemides võivad kurjategijad soovitada inimestel kas võtta laenu ja kanda see kellegi kolmanda isiku pangakontole või võtta välja sularaha ja viia see kokkulepitud kohta või isikule. Sageli mõjutatakse inimesi enda arvutitesse alla laadima erinevaid programme, mille abil on võimalik kätte saada pettuse ohvriks langenud inimese isiklikud andmed, sh pangaparoolid ja PIN-koodid. Ohvrite mõjutamiseks võivad kurjategijad väita, et eelpool nimetatud tegevused aitavad kinni püüda korrumpeerunud pangatöötajaid või riigiametnikke. Seejuures mõjutatakse potentsiaalseid ohvreid emotsionaalselt ja püütakse nad panna kiiresti ja mõtlematult tegutsema.
Sellesarnaste kontaktide korral tuleb olla väga ettevaatlik ja valvas. Väiksemagi petuskeemi kahtluse korral tuleb kõne või muu kontakt koheselt lõpetada ning vajadusel ise panga või politseiga info kontrollimiseks nende ametlike kanalite kaudu ühendust võtta.
Tuletame meelde olulisemad reeglid pettuse ohvriks langemise vältimiseks:
- Pea meeles, et sinu PIN-koodid ei ole mõeldud jagamiseks teistele. ID-kaardi, Mobiili-ID ja Smart-ID PIN-koodidega tuleb turvaliselt ümber käia.
- PIN1-koodiga toimub digitaalne isiku tuvastamine ja PIN2-koodiga saad anda digitaalse allkirja – see tähendab, et PIN1 oled sina ja PIN2 on sinu allkiri.
- Mitte kunagi ei tohi sisestada PIN2-koodi, kui Sa ei tea, mida Sa oma allkirjaga kinnitamas oled! Mitte kunagi ei tohi sisestada PIN2-koodi, kui Sa ei ole ise pangatehingut algatanud.
- Pank ei küsi telefoni teel PIN2-koodi ega saada e-kirja või SMS-i teel kunagi linke, mis nõuavad PIN2-koodi sisestamist.
- Ära kunagi sisene veebilehele, mille aadressi õigsuses ja autentsuses Sa kindel ei ole!
- Pea meeles, et pank ei palu telefoni teel arvutisse või telefoni programmide või rakenduste laadimist. Kui keegi palub seda ootamatus telefonikõnes teha, on väga suure tõenäosusega tegemist pettusega ja kõne tuleb koheselt katkestada.
- Ära kunagi algata laenutaotlust kellegi teise palvel või sunnil. Igasugune laen on finantskohustust, mille täitmise eest vastutab laenuvõtja.
- Soovitatav on aeg-ajalt üle vaadata oma pangakonto ja pangakaartide kasutuslimiidid, et need vastaksid kasutaja tegelikele vajadustele. See on üks võimalus minimeerida kahju, mis võib tekkida kui kogemata siiski mõne pettuse ohvriks langetakse.
- Tutvu ka Eesti Pangaliidu lehelt, kuidas petukõnesid ära tunda ja oma rahast mitte ilma jääda: https://eiaitah.ee/
Eesti kapitalil põhinev Coop Pank on üks viiest Eestis tegutsevast universaalpangast. Pangal on 152 200 igapäevapanganduse klienti. Coop Pank kasutab jaekaubanduse ja panganduse vahel tekkivat sünergiat ning toob igapäevased pangateenused kodule lähemale. Panga strateegiline omanik on kodumaine kaubanduskett Coop Eesti, mille müügivõrgustikku kuulub 320 kauplust.
Lisainfo:
Katre Tatrik
Telefon: 515 1859
E-post: katre.tatrik@cooppank.ee